Gepost door: theovanrijn1956 | januari 27, 2016

Spijbelaar

Nadat ik in december 2010 succesvol van de kanker werd verlost, volgde er een traject van periodieke controles. Ik vind het een geruststellend idee dat mijn gezondheid goed in de gaten wordt gehouden en kom dan ook trouw mijn afspraken na.

Vanmorgen was het weer eens zover; ik werd om kwart over tien verwacht voor de controle. Ik vertrok ruim op tijd van huis, want ik heb er een hekel aan om te laat op een afspraak te verschijnen en dat al helemaal wanneer het een medische betreft. Omdat ik zonder oponthoud kon doorrijden, reed ik drie kwartier voor de afgesproken tijd de parkeergarage van het Leids Universitair Medisch Centrum – ook wel kortweg LUMC genoemd – binnen. Het feit dat ik pas op de dertiende etage een plaatsje voor mijn auto wist te vinden, wakkerde mijn onrust niet bepaald aan; ik ben niet zo bijgelovig.

Eenmaal in het ziekenhuis meldde ik me aan de balie van oncologie en vroeg om de voor het lab benodigde formulieren voor de gebruikelijke bloedafname. Ik zat immers ruim in mijn tijd voordat ik door de oncoloog naar binnen zou worden geroepen. Nadat ik de papieren had ontvangen, haastte ik me naar het lab. Hoe eerder ik daar klaar zou zijn, des te meer tijd hield ik over voor mijn Afgesneden van Sebastian Fitzek. Bij deze auteur vloeit er vaak nog meer bloed dan op een gemiddeld prikpunt in om het even welk ziekenhuis.

Terug in de wachtkamer van oncologie zocht ik een lege stoel aan een van de tafels, installeerde mezelf en mijn spullen en dook vervolgens in mijn boek. Als ik eenmaal lees, dan is het wegtikken van de tijd van totaal ondergeschikt belang. Toen ik na verloop van tijd op mijn horloge keek, zag ik dat tijd van de afspraak al ruim was overschreden. In de wachtkamer van oncologie is er echter nooit iemand die zich druk maakt over lange wachttijden. Met de diagnose kanker zijn het niet alleen de cellen die woekeren, maar groeit het geduld blijkbaar ook onstuitbaar. Bij mezelf heb ik jaren geleden hetzelfde mechanisme mogen constateren en ik ging dan ook zonder enige ergernis verder met lezen.

Naast het feit dat ik een fervent lezer ben, vind ik het een bijkomend voordeel dat niemand tegen me begint te praten in zo’n wachtkamer. Vandaag kwam ik echter bedrogen uit, want ik werd uit mijn boek gehaald door de stem van iemand die nadrukkelijk het woord tot mij richtte. Toen ik opkeek zag ik een vrolijke man met de overduidelijke kenmerken van het Downsyndroom. Hij babbelde honderduit tegen me en deed dat in zo’n tempo dat ik bijzonder veel moeite had hem te verstaan. Hij nam naast mij plaats en begon een geanimeerd gesprek met zijn begeleider, die ik inschatte op zijnde zijn broer.

Ik stortte me opnieuw op de gruwelijkheden van Fitzek, maar dat kon niet voorkomen dat ik het gesprek goed kon volgen. Het volume van de olijkerd stelde me daar moeiteloos toe in staat. Toen zijn broer hem vroeg of hij na de ziekenhuisafspraak nog naar zijn werk zou gaan – ik vermoedde dat dit werk op een sociale werkplaats plaats zou vinden – sloop er ineens een samenzweerderige toon in het stemgeluid van de ander. Uit nieuwsgierigheid keek ik naar zijn gezicht, waar de ogen nu door pretlichtjes werden opgesierd en een grijns van oor tot oor zijn mond een vrolijk aanzicht gaf.

‘Nee, ik blijf straks lekker thuis. Ze weten toch niet dat ik al zo vroeg weer terug ben,’ reageerde hij gevat. Nog voor zijn begeleider hier wat tegenin kon brengen, riep een van de artsen zijn naam. Helaas was het gesprek met zijn metgezel daarmee gelijk klaar. Ze stonden beiden op en de aanstaande spijbelaar groette me vrolijk alvorens achter de dokter aan te lopen.

Drie kwartier later mocht ik met een voorlopige gezondheidsverklaring het ziekenhuis weer verlaten.

Responses

  1. dit heeft nu een jaar gestaan zonder reacties. Jammer, maar tijd voor een nieuw stukje?


Geef een reactie

Categorieën

