Gepost door: theovanrijn1956 | april 30, 2014

Het begin

Het begin

Op 1 mei 2014 bestaat uitgeverij LetterRijn twee jaar. Het ontstaan en voortbestaan is een hommage aan mijn broer Aad, in schrijvend Nederland beter bekend als Adriaan Bontebal.

Toen ik begin januari 2012, voor het eerst nadat bekend werd dat de prognose voor de resterende levensverwachting van broer Aad nog maar negen maanden was, in de Paulus Potterstraat op bezoek ging, gaf hij te kennen nog een laatste verhalenbundel te willen uitgeven. ‘Ik wil het eerst bij mijn oude uitgever proberen en als dat niet lukt, wil ik graag dat jij deze bundel uitgeeft, Ted.’ Ik stemde erin toe, want had immers al een drietal, naar aanleiding van verhalenwedstrijden ontstane, boeken in eigen beheer uitgegeven. Ik dacht van de hoed en de rand te weten.
In de weken erna kwam het onderwerp met enige regelmaat terug in onze gesprekken. Omdat van een van de twee computers van Aad de harde schijf niet viel te benaderen, was hij nog niet gestart met het selecteren van de gewenste inhoud van zijn laatste bundel. Op 4 februari 2012 werd het defecte exemplaar weer gerepareerd bij hem afgeleverd. Achteraf gezien brak toen Aad’s slechtste week aan en in de vroege ochtend van 11 februari overleed hij toch nog volkomen onverwachts. De negen maanden bleken gereduceerd tot een schamele zes weken.

Nadat de uitvaart van Aad was geweest, zijn katten een nieuw huis hadden gekregen en zijn woning was geruimd, zijn mijn partner en ik naar de verhalen gaan kijken. Er bleken, verdeeld over twee computers, maar liefst 8400 teksten door mijn broer te zijn opgeslagen. Terwijl wij voorzichtig begonnen met het maken van een selectie, benaderde ik ondertussen ook Aad’s voormalige uitgever. Vervolgens bleef het lang stil, té lang naar mijn zin. Omdat het in mijn karakter zit om de koe bij de horens te vatten – met een stier ligt dat geheel anders – en bovendien graag spijkers met koppen sla, was de kogel snel door de kerk; ik zou het laatste werk van mijn broer zelf gaan uitgeven.
Op 1 mei 2012 togen vriendin en ik naar de Kamer van Koophandel en registreerden daar LetterRijn. Er was een nieuwe uitgeverij geboren. Een die er nooit had gekomen, als Aad niet zijn laatste wens met mij had gedeeld. Op dat moment hadden we er – gelukkig – geen weet van, wat we ons op de hals haalden.
Er volgden een aantal hectische maanden, waarin we een stortvloed aan nieuwe begrippen leerden kennen. Bladspiegels, papiersoorten, rugdiktes, hardcovers en softcovers waren nog de meer eenvoudige. De prijzen van drukkers bleken ook enorm te verschillen, waarbij de hoogste aanbieder maar liefst 25.000 euro vroeg voor het drukken van 1.000 boeken met softcover. Uiteindelijk zijn we bij een ruimschoots goedkopere drukker geëindigd.

Al snel bleek, dat hiermee het regelen nog lang niet was afgelopen. Er moest iemand gevonden worden voor de opmaak van de cover en het drukklaar maken van het binnenwerk. Ook diende de uitgeverij over een aansluiting bij het Centraal Boekhuis te beschikken. Het zijn een paar van de zaken die er ineens op ons pad kwamen. Uiteindelijk resulteerde het vele werk in Tot hier en niet verder ~ een leven in woorden. Het laatste boek van mijn broer werd op 23 september 2012 gepresenteerd tijdens de door vrienden van Aad georganiseerde Adriaan Bontebal Memorial in het Haagse theater De Regentes. Het leverde ook een mooie recensie in De Volkskrant op.

In de jaren daarna is LetterRijn rustig en gedegen verder gegaan met het uitbouwen van de uitgeverij. Daar waar er in 2012 slechts twee boeken werden uitgegeven, waren het er 2013 drie en dit jaar staan er in elk geval acht op het uitgeefprogramma. Het team rond de uitgeverij is uitgegroeid tot een honderdtal mensen, waarvan het leeuwendeel wordt gevormd door de proeflezers. Daarnaast zijn er twee redacteuren met grote regelmaat aan het werk en zijn Sandra en ik er nog voor het uitvoeren van alle andere zaken.

Morgen bestaat LetterRijn twee jaar en ik weet zeker dat broer Aad zou glunderen bij het zien van alle moois wat er nu al ligt. Mezelf beschouw ik als een bevoorrecht mens, want zeg nu zelf… Wie krijgt er de kans om op zo’n mooie manier zijn eigen broer, zus, vader of moeder te herdenken?

Uitgeverij LetterRijn

Responses

  1. Alvast gefeliciteerd met het tweejarig bestaan van LetterRijn! Dat er nog vele vruchtbare jaren mogen volgen! Xxxx

  2. Gefeliciteerd met het tweejarig bestaan! Hoop dat je nog maar veel mooie boeken uit mag geven. Prachtig dat je op deze manier de naam van je broer levend houdt en hem zo herdenkt. Dat moet een fijn gevoel zijn.

    Bij mijn broer werd ons min of meer hetzelfde verhaal verteld: u heeft nog 8 maanden. Nauwelijks twee weken later was het afgelopen. Later dacht ik wel eens: volgens mij zeggen ze dat expres, dat van die 8 of 9 maanden. Om tegen mensen te zeggen: u heeft hooguit nog 2 weken is gewoon té wreed.

    Nogmaals gefeliciteerd!

  3. Wat mooi om zo te mogen starten (je zal er tijdens het proces af en toe vast even anders over gedacht hebben…). En gefeliciteerd met het tweejarige, dat is ook nog eens het ‘papieren’ jubileum!


Geef een reactie

Categorieën

