Gepost door: theovanrijn1956 | april 2, 2014

De pyromaan

De agent, aan wie ik een vuurtje vroeg onder toevoeging van: ‘Maar niet uit uw dienstpistool,’ zei: ‘Je bent zeker de leukste thuis?’
Ik dacht even na en moest hem gelijk geven. Ontkennen had geen zin. In gesprekken met mijn moeder of andere verre vrienden zit er vaak een holle lach op de lijn, dus ik weet dat mijn telefoon wordt afgetapt.
Hij gaf me zijn aansteker (goud, met de inscriptie ‘Voor 25 jaren Trouwe Dienst’) en ik stak mijn molotovcocktail aan. Hij slaakte een zucht van opluchting. ‘Ik was even bang dat je ging roken. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.’
‘Kunt u hem voor mij gooien?’ vroeg ik beleefd, ‘want ik heb aan al die ontruimingen en blokkades een chro­nische tennisarm overgehouden.’
Met de hulpvaardigheid die dienders van de oude stem­pel kenmerkt, voldeed hij aan mijn verzoek. Daarna riep hij meteen via zijn portofoon de brandweer op. De tegen­zin droop van zijn kin.
‘Mooi hè, zo’n brand,’ zwijmelde hij. ‘Ik ben als jonge jongen nog een blauwe maandag brandweerman geweest, maar ik kon het niet bolwerken. Ik spoot expres de verkeerde kant op en barstte bij het sein ‘brand meester’ iedere keer in tranen uit.’
Hij genoot zichtbaar en de reeds hoog oplaaiende vlam­men gaven zijn ogen een extra schittering. ‘Disciplinair onderzoek,’ juichte hij. ‘Rijksrecherche.’Zo had ik volkomen onverwacht mijn goede daad voor die dag verricht. Ik mocht de penning in mijn andere broekzak stoppen.

Ik spoedde me naar huis om mezelf te belonen.

 

Uit: Tot hier en niet verderAdriaan Bontebal (1952 – 2012)

Voor boek of eBook zie hier: webwinkel LetterRijn

Geef een reactie

Categorieën

